Ensomhed kan skabe mere ensomhed

For eksempel kan ensomhed få dig til at føle, at du ikke passer ind, hvilket kun gør det sværere at nå ud. Dette kan synes at bekræfte, at du virkelig ikke passer ind, hvilket kan få dig til at føle dig endnu ensom. Ensomhed kan være vanskelig, men det er stadig bare en følelse. Det kan ændres. Når du udfordrer følelser af ensomhed eller begynder at foretage ændringer i dit liv, begynder cyklussen med “ensomhedstænkning” at bryde sammen.

Spørg dig selv, hvorfor du føler dig ensom

Føler du dig ensom, fordi du ikke har andre omkring dig? Isolerer du dig selv fra andre? Føler du dig ensom, selv når du er sammen med andre? At forstå din situation kan hjælpe dig med at gribe ind, hvor det betyder mest. Dette er ikke altid let, så overvej at tale med en rådgiver, hvis du har brug for hjælp.


Føler du dig ensom, fordi du ikke har andre omkring dig? Isolerer du dig selv fra andre? Føler du dig ensom, selv når du er sammen med andre? At forstå din situation kan hjælpe dig med at gribe ind, hvor det betyder mest. Dette er ikke altid let, så overvej at tale med en rådgiver, hvis du har brug for hjælp.

Ensomhed: At føle sig udeladt

Det er let at se på andre mennesker og føle sig udeladt, men udseendet kan være vildledende. Folk ønsker, at andre skal se deres bedste side, men lader sig ikke narre af den besked, andre viser omverdenen. Sociale medier kan især få folk til at føle sig som alle, men de er omgivet af venner, men sociale medier er kun et kontrolleret øjebliksbillede. Husk, at du kan blive omgivet af mennesker og stadig føle dig ensom. At føle dig som om du ikke er så god som andre er netop det – en følelse og ikke sandheden.

En mand der lider af ensomhed

Giv dig selv lidt tid, især under store ændringer
Det er almindeligt at føle sig ensom under overgange som at starte på en ny skole, flytte til en ny by eller starte eller forlade et job. Hver gang du gennemgår en overgang, kan det tage nogen tid at bosætte sig og finde dit nye sted. Ensomhed er muligvis kun et midlertidigt stop undervejs.

Tænk over hvad der ellers foregår

Hvordan du føler dig i andre dele af dit liv kan muligvis tilføre ensomhedsfølelser. F.eks. Kan mentale helbredsproblemer som depression eller social angst bringe mange vanskelige tanker op, der gør det lettere at undgå sociale situationer. Nogle andre sundhedsmæssige problemer kan gøre det lettere at forbinde med andre og lade folk føle sig isolerede. I nogle situationer kan håndtering af udfordringer i andre dele af dit liv reducere nogle følelser af ensomhed.

Find en måde at drage fordel af den tid, du vil være alene på
Tid alene kan være en mulighed for at forfølge en hobby, lære en ny færdighed, komme ind i en god bog, lytte til musik eller få forbindelse til naturen. Hvis det at være alene er en tid, hvor uhjælpsom tænkning overtager, kan du overveje at tale med en mental sundhedsperson.

Skriv en kommentar